Ummah

De Ummah, oftewel de moslimgemeenschap, is een groep mensen met verschillende achtergronden, voorouders, locaties en nationaliteiten. Het is een gemeenschap zonder grenzen, maar toch op een zeer reële manier verenigd. Hoewel gescheiden door afstand en vaak beperkt door grenzen zijn ze verenigd. Ze zijn één natie of gemeenschap verenigd onder de leiding van de ene God.

In de Koran gebruikt God het woord Ummah niet uitsluitend om te verwijzen naar de Ummah van Mohammed, moge de genade en de zegeningen van God op hem rusten. Hij gebruikt Ummah vaak om te verwijzen naar een groep mensen die gemeenschappelijke religieuze overtuigingen delen. God vertelt ons dat de mensheid in het begin één Ummah was, maar dat omstandigheden het volk verdeelden. Ummah wordt ook genoemd in de Koran met betrekking tot gemeenschappen met hun eigen boodschappers. Bijvoorbeeld, de Koran gebruikt het woord Ummah om te verwijzen naar de gemeenschappen van het verleden zoals de Ummah van Profeet Mozes of de Ummah van Profeet Jezus.

De profeet Mohammed werd gestuurd om een Ummah te koesteren ten behoeve van de mensheid, een die ontworpen is om de hele mensheid te omvatten. Hij werd door God bevolen om een goddelijke boodschap uit te zenden; zowel een leidraad als een waarschuwing voor iedereen. En in de Koran verwijst God naar de Oemma van Mohammed als de beste gemeenschap.

De Ummah van Mohammed staat in de hele islamitische geschiedenis en in de hele wereld bekend als een gemeenschap van gelovigen die verenigd zijn in hun toewijding aan Eén God. Iedereen die de islam omarmt wordt lid van de islamitische Ummah. Alle leden, de gelovigen, zijn verenigd door een zeer speciale band die lijkt op de banden die een hechte familie binden. Moslims zijn broeders en zusters van elkaar.

Het voorbeeld van de gelovigen in hun liefde, barmhartigheid en sympathie voor elkaar kan worden vergeleken met één lichaam; wanneer een deel van het lichaam pijn doet, reageert het hele lichaam met slapeloosheid en koorts.[Moeslim]

De profeet Mohammed was voortdurend bezig met het welzijn van de Ummah. Hij maakte zich niet zozeer zorgen over hun leven in deze wereld, maar maakte zich zorgen over hun plaats in het hiernamaals. Het is bekend dat hij zozeer van streek was over het welzijn van zijn Ummah dat hij zou huilen totdat zijn baard doorweekt was met tranen. Mijn Ummah, mijn Ummah waren de woorden die hij in zijn smeekbeden tot God sprak.[Moeslim]

De profeet Mohammed zei tegen zijn metgezellen: “Bevalt het u dat u een vierde van het Paradijsvolk zult zijn?” Zij antwoordden: “God is groot.” Hij voegde eraan toe: “Bevalt het je dat je een derde van het Paradijsvolk zult zijn.” Ze antwoordden: “God is groot!” Hij zei: “Ik hoop dat je de helft van het Paradijsvolk zult zijn.” [Bukharie & Moeslim]

Aisha, de geliefde vrouw van de profeet Mohammed vertelde dat ze zei: “O boodschapper van God! Geef het aan mij door!” Dus, hij zei, “O God! Vergeef Aisha haar verleden en toekomstige zonden, wat ze heeft verborgen en wat ze heeft laten zien.” Ze glimlachte van vreugde. De profeet Mohammed zei: “Maakt mijn smeekbede je gelukkig?” Ze antwoordde: “En hoe kan jouw smeekbede mij niet gelukkig maken?” Toen zei de profeet Mohammed: “Bij God, het is de smeekbede die ik voor mijn Ummah maak in elk gebed.”

Elk lid van de Ummah wordt beschouwd als gelijk voor God. Er is geen onderscheid tussen zwart en wit en elke kleur daartussen. De islam brengt iedereen samen in één gemeenschap; allen zijn gelijke leden, ongeacht geslacht of status. Het beveelt ons om de begeleiding te volgen en aandacht te besteden aan de waarschuwingen in de Koran en de tradities van de profeet Mohammed.

Contact

Moskee Bilal Alkmaar
Montalbaen 4
1813 EB Alkmaar
Tel: 072 - 540 33 15

Tijdelijke locatie:
Stalpaertstraat 3
1813 CG

Algemene informatie

IBAN: NL 18ABNA 0589035258
KvK: 412 390 48
RSIN: 009338421

Copyright © 2023 Moskee Bilal - Alkmaar